Pasta med lax och broccolisås


Hittade en ekologisk färsk broccoli igår. Just broccoli verkar vara enkel att odla ekologisk för den är ofta rimlig i pris och ibland till och med billigare än traditionellt odlad broccoli.

Idag var pappa iväg och åkte skidor hela dagen så prinsessan och jag festade till med att äta både lax och broccoli som pappa hatar till lunch.

Fryst lax (vi delade på en portionsbit)
Färsk broccoli
Imat/grädde/creme fraiche
Fryst basilika
Linfröolja
Pasta



Jag började med att hacka upp broccolin i ganska små bitar. Sen ångkokade jag den i vår avancerade micro men jag är säker på att det går lika bra att koka dem i lite vatten på spisen.
Under tiden förberedde jag genom att koka upp lite Imat med basilika. I med broccolin och den finhackade laxen. Som alltid med fisk blir den bäst om den inte får koka. Utan jag stängde av plattan och satte på locket. Den är klar när den "flakar" sig.

Till detta hade jag kokat pasta men jag struntade i att blanda ner den i såsen. Istället serverade jag den vid sidan av så prinsessan fick öva sin fingerfärdighet lite också. Det är en ekologisk skruvpasta som vi båda gillar.

Jag hällde 2/3 av såsen på min tallrik tillsammans med pasta. Jag bryr mig aldrig om den är kokad i salt eller inte. Så det funkar bra med att laga mat till oss tillsammans. Sen hällde jag lite sweet chili sås på min portion för att få lite mer och roligare smak.

Prinsessans kvarvarande sås fick sig en omgång med mixerstaven då broccoli kan vara ganska klurigt. Jag fick spä med lite mer Imat och hade även i lite linfröolja.

Prinsessan älskade det och jag tyckte det var helt ok.


Förresten så fick donnan hirsgröt till frukost med nerblandat köpegrötspulver och det gillade hon. Sen åt hon lite bröd när vi stora människor åt frukost.

Till eftermiddagsfika blev det en banan. Middagen blev supergod med palsternacka, morot och potatis som serverades med den sista leverpastejen och lite kallpressad rapsolja. Vi vuxna åt plommonspäckad fläskkarre med sås och äppelmos till vår potatis, palsternacka och morot. Prinsessan verkade inte avis utan åt upp all supergod leverpastejmat och avslutade med en äppelkräm jag gjorde igår.

Nu sitter hon halvnöjd nakenfis på golvet och väntar på att få på sig blöja och pyjamas och sen en liten amning...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0