Nyponkräm


Köpte nyponskalspulver för några dagar sen. Jag gillar verkligen nyponsoppa och det är ju supernyttigt. Men den man köper i affärn är ofta sötad bortom all igenkännlighet. Därför har jag tänkt göra nyponsoppa till mig själv någon gång. Det har ju inte blivit av men nu har jag gjort nyponkräm till prinsessan åtminstone. Gjorde inte soppa då det är himla jobbigt att mata soppa och fisen bara dricker vatten. Nypnskalspulver har Risenta och det säljs i nästan varenda lite större affär. Det enda trista är att Risentas produkter inte är ekologiska...

Nypon är enligt Risenta rika på C-vitamin, karoten, kalium, kalcium, magnesium och kostfiber. Det innehåller också en hel del järn som kroppen får lätt att ta upp tack vare all C-vitamin i nyponen. Som en jämförelse kan säga att nyponen innehåller lika mycket järn per hundra gram som HIPPs havregröt som prinsessan äter. Järnet i gröten är dock lite lättare för så små barn att ta till sig en järnet som finns i nypon eller hirs. Båda dessa livsmedel har nämligen samma järnhalt... 5 mg per 100 g.

    


Hur som helst. Så här gjorde jag.

Nyponskalspulver
Vatten
Potatismjöl

Osvavlade torkade aprikoser



Först kokade jag några aprikoser med vatten. Jag tog med aprikoserna för att få lite sötma. Men jag kan tänka mig att utesluta de nästa gång och servera enbart nyponssoppa eller kanske med lite banan i. Nypon och banan är en fantastisk kombination även för oss vuxna!

När aprikoserna kokat mjuka mixade jag dem. Sen hade jag i mer vatten och nyponskalsmjöl. Jag använde de proportionerna som var föreslagna på baksidan av paketet. När det kokat upp igen, så blandade jag ner lite potatismjöl utrört i vatten. Sen fick det bli en bubbla igen, precis som alltid med potatismjöl.

Det blev en ganska mörk kräm med den där speciella smaken som nypon har. Den är både lite bitter och syrlig på en gång så det känns som en jättebra smak att vänja prinsessan vid.

Hon gillade det när vi testade till lunch. Hon gillade också lite nyponskalspulver i gröten imorse...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0