Kurdisk mat del II

Japp, det var jättegott. Som med nästan all mat från andra kök så slås jag av hur tillkrånglad vi har gjort den svenska. Det är såser hit och såser dit. Den mat jag blev bjuden på igår var enkel men hur god som helst.

Det enda klagomål som jag har var att den var lite för salt för mina smaklökar. Så prinsessan fick inte smaka. Istället njöt hon av en burk med HIPP tagliatelli med grönsaker med hemmagjord päron/banankräm till efterrätt. Här har kom jag på att jag glömt att tipsa om de förträffliga stenbitsromsburkarna som är utmärkta att förvara tex kräm i. Vi har hur många såna burkar som helst men ändå så känns det som om de aldrig räcker till. ABBAs burkar är bättre än Signums egna tycker vi.

Tillbaka till den utsökta lunchen som jag blev bjuden på igår.

Först var det ris som var kokat på det där goda sättet som jag aldrig lyckas med hur mycket jag än försöker. I vanliga fall tycker jag ris kan vara ganska trist men nu var det bara gott. Riset låg i en gigantisk hög på tallriken så det fanns inte en chans att jag skulle orka äta upp allt. Mitt på riset låg en mindre hög med köttfärs som var stekt med valnötter och russin. Det blev min favorit trots att jag inte ens gillar russin i vanliga fall...

I uppläggningsskålar mellan oss låg det ett fat med haricot verte kokade med lite kött och tomat. I ett annat fat låg det mungbönor med lite kött och tomat. Sen var det kycklingdelar som först var kokade och sen stekta i sitt eget fett. Knaprigare och godare än nåt jag nånsin lyckats med... Tillslut var det en fräsch sallad med paprika, tomat och salladsblad med limedressing.

Det som var mest annorlunda för mig som svensk var att man bara tog lite från uppläggningsfaten med sin egen sked när man ville "smaksätta" sitt ris. Jag fick ingen kniv utan alla fick varsin sked och gaffel. Det var lite klurigt att äta kyckling så men det gick.

Efter denna tunga lunch så gick vi en promenad och sen gick prinsessan hem till farmor och farfar. Där blev vi också bjuden på mat. Denna gång typiskt svenskt med prinskorv, stuvad spenat och stekt potatis. Så det var en kontrasternas dag igår. Dock ej för vår stackars prinsessa. Hon fick HIPP kalkon med grönsaker och tranbär för första gången. Hon gillade det och åt upp hela burken med lite aprikoskräm till efterrätt. Verkar som om hon är inne i en ätperiod just nu.

Idag blir det inget spännande lagat för vi skall äta kurdiskt igen till middag! Pappan kunde inte vara med på lunchen igår eftersom han jobbade och då har kurder den fantastiska traditionen att de skickar hem mat till den som inte kan komma. Och det var inte lite mat jag fick med mig hem till honom och han har lovat att jag kan få smaka ikväll... MUMS!

Men det blir också handling idag så vi får se vad jag hittar på för kul till små människor till veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0