Köpegröt - upprättelsen


Jag har ända från början varit skeptisk mot köpegröt. Dels ville jag helst laga all prinsessans mat själv ifrån grunden och sen tyckte jag att köpegröten kändes så äcklig. En innehållsförteckning som sträckte sig en mil, en massa pulveringredienser som jag bara skulle blanda med ljummet vatten och vips! skulle prinsessan få allt hon behövde. Att den oftast innehöll cirka 30 % sockerarter kändes inte kul. Jag vet att allt sockret är naturligt och att det mesta kommer ifrån mjölken som gröten innehåller men för oss som har gett havregrynsgröt som är helt osött så kändes den söta smaken långt ifrån vad vi ville vänja prinsessan vid.

Men de har svårt att få i sig tillräckligt med järn och kalcium. Kalciumet för att de inte skall äta rena mjölkprodukter i någon större utsträckning då det ger bukfylla men inte så mycket mer. Järnet för att deras mat inte är jättejärnrik men framförallt för att de inte har några depåer att ta ifrån. Det är dessa depåer som skall fyllas upp under första levnadsåret.

Jag har läst på hemsidor och läst böcker. Jag har använt all min samlade visdom och försökt att anpassa prinsessans mat så att hon ändå skall få i sig så mycket som hon behöver. Men jag har inte lyckats.

Som ni vet så lämnade vi in en kostredovisning på prinsessans mat under fyra dagar till dietistmottagningen. Detta på grund av att hon äter mycket mjölkfritt då jag är mjölkproteinallergiker. I onsdags hade dietisten räknat klart och ringde upp mig.

Prinsessan fick i sig 114 % av sitt dagsbehov av energi så det såg jättebra ut. MEN hon fick inte i sig tillräckligt med järn och kalcium. Dietisten undrade då varför hon inte fick köpegröt eller välling. Jag förklarade att vi försökt med välling men att prinsessan inte ville ha det. Jag har också varit tveksam till det då Sverige typ är det enda land i världen som ger sina barn välling i sån omfattning som vi faktiskt gör. Det blir väldigt mycket mat som dricks och därför inte upplevs som så mycket. Plus att det finns vissa som funderar på om det kan finnas ett samband mellan glutenintolerans och den höga glutenhalt som finns i vällingen...

Dietisten tyckte då att vi kunde skippa vällingen men hur var det med köpegröten? Jag sa som det var att jag fann den motbjudande. :) Och att vi faktiskt hade försökt med en havregröt från HIPP till donnan men att hon nekat. Dietisten tyckte ändå att det vore väldigt bra om prinsessan fick lite sån gröt då och då... Vi kom då gemensamt fram till att vi kunde blanda ner grötpulver i den vanliga gröten vi gav prinsessan eller i fruktpuré till mellanmål.

Vi har nu testat detta i ett par dagar. Idag kokade jag råggröt till mig med aprikoser i. Innan jag saltade den så fick prinsessan en klick i sin skål. Jag hade sen i lite mer vatten i hennes gröt så den blev rejält vattnig innan jag hade i ungefär en halv dl pulver. Prinsessan diggar det och jag tycker det känns ok att ge henne det. Vi gör likadant med hennes havregrynsgröt. 1 msk havregryn, 6 msk vatten och sen när den är klar i micron så har vi i pulver till en bra konsistens.

Vi har testat HIPPs havregröt enbart men pappa som är den som kan provsmaka säger att den är supersöt. Vi har ju medvetet valt att vänja prinsessan vid havregrynsgröt utan något till och den smakpreferensen vill vi gärna att hon fortsätter ha. Så det blir enbart ekologiska köpegröter utan någon smaktillsats som t.ex. äpple eller banan. Vill vi smaksätta gröten kan vi göra det här hemma istället.

Genom att blanda köpegröten med hemmagjord gröt så behåller vi också en del av den lite grövre konsistensen som prinsessan är van vid och som är så lättsam att ha... :)

Så sammanfattningsvis, ni BVC-tanter hade väl rätt. Även om jag fortfarande ställer mig tveksam till att ge kalcium och järn samtidigt. Kalcium motverkar ju kroppens järnupptag... Och jag önskar att jag kunde blanda ihop den här gröten själv hemma med naturliga icke processade råvaror.
Men ni vet väl vad ni pysslar med... Ibland...
Fast som alltid lagom är bäst.

Lite köpegröt ibland, lite hemmagjord gröt ibland och ibland båda två tillsammans... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0