Färsk lax


Köpte en hel färsk lax igår. Idag så delade jag den i tre delar. En del åkte in i ugnen för att ugnsbakas på svag värme (100C) till 60C. En del frös jag in och den tredje delen skar jag upp i små kuber som jag frös in portionsvis i små plastpåsar till donnan.

Jag tror hon gillar fisk för hon åt ändå ganska bra av det trots att hon är superförkyld. Idag åt vi för första gången - tror jag - samma middagsmat. Det blev den ugnsbakade laxen med kokt potatis. Till det serverades broccoli och gröna ärter. Som sås hade jag gjort en egen citronmajonnäs. Lite avocado slank med också.



Det råder väl spridda meningar hur restriktiv man skall vara med rått ägg till små människor. Men då salmonella inte existerar i Sverige och dessa ägg var ekologiska så kändes det ok. Jag klarade inte av att äta köpemajonnäs idag då jag fick min beställda bok "den hemliga kocken". Det är en bok som handlar om alla tillsatser som finns i maten vi äter.

Men jag lägger inte ut receptet på majonnäsen om inte någon frågar efter det. Så slipper vi den diskussionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0