Quinoa med lax och avocado

Vi stora människor testade quinoa för första gången igår kväll. Det var supergott så idag fick prinsessan testa till lunch. Vi skulle iväg till öppna förskolan och vara där hela dagen så det fick bli lådlunch till oss båda.


Quinoa
Lax
Saft från citron
Olivolja
Linfröolja
Avocado
Gurkstavar



Först kokade jag quinoa enligt receptet. När den kokat klart så blandade jag i lite citronsaft och olivolja. Detta gjorde jag redan igår kväll så som vanligt fick prinsessan mest rester till mat... :)
Idag så tog jag fram en portionsbit lax. Den var helt fryst så den fick samsas med lite vatten i en form och så körde jag den ett par minuter i micron. När den var klar så fick det mesta gå i min lunchlåda där samma quinoa fast med lite citronpeppar redan väntade.
Jag delade resten av laxen (ungefär en fjärdedel) och la ner i prinsessans matlåda. Några droppar linfröolja för att spä på Omega 3 halten slank också ner. Några gurkstavar från innanmätet av gurkan lades i en separat liten låda för att ätas vid sidan av.

Vid serveringen så skar jag upp avocadon och lät hälften av den gegga till prinsessans mat. Jag värmde också hennes låda något.
Prinsessan älskade denna nya rätt. Det var tur för jag hade nämligen inte med någon plan b... :)
Quinoa hade verkligen en perfekt konsistens för att passa små människors tandlösa munnar. Dock finns det precis som med couscous den trista bieffekten att det blir ganska smuligt på golvet... Men det får det ju vara värt när quinoa nu är så späckat med nyttigheter trots att det är så lätt att laga till.

I min låda la jag ockå ner gurka, tomater och lite cashewnötter. Jag gillade också det skarpt!

Detta kommer lagas igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0