Potatis och Palsternacka med små gröna ärter

Igår hade prinsessan en medioker matdag. Hon började storstilat på morgonen med havregrynsgröt och aprikos. Till lunch som hon åt hos sin älskade farmor så fick hon BB-pastan från gårdagen. Men sen var fantasin slut. Plus att hennes tråkiga föräldrar ville käka kebab på kvällen utan att fara hem emellan. Så prinsessan fick Hipps ekologiska lasagne att äta till middag. Förutom att hennes mor höll på att kräkas av lukten verkade den uppskattad. Till efterrätt blev det också köpemat. Äpple med blåbär som lade sig som en extra färgnyans utanpå den redan röda clownmunnen... :)

Men idag började vi på nya kula. Samma gamla havregrynsgröt med aprikos till frukosten men lunchen blev roligare. I för sig från frysen, men ändå.
Jag hade PP med ärter i frysen i muffinsform och mixad fläskkotlett i istärningsform som fick gå ihop och bli en smaskig lunch. Prinsessan diggade det stenhårt även om bananen som hon fick i bitar väl blev lite mer uppskattad...
Så här gjorde jag åtminstone PP med ärter.


Potatis
Palsternacka
Frysta gröna ärter
Vitlöksklyfta i tesil
Persilja
Buljong



Jag skalade och delade potatis och palsternacka i mindre delar. Skalade en vitlöksklyfta och lade det i en tesil. På så sätt får prinsessa vänja sig vid smaken men utan att det blir för mycket eller ojämnt. Kokade allt mjukt i lite vatten med saltfri buljong. På slutet fick frysta ärter också vara med och bada varmt.
På grund av ärterna kunde jag inte bara mosa ihop det utan jag fick mixa lite med handmixern. Blandade i lite fryst persilja på slutet också. Det extra fina i kråksången är att både palsternacka och potatis är ekologiska. Det gillar vi.
När det var mixat och klart lade jag muffinsformar av papper i en sån där plåt med muffinsformshål. Går säkert lika bra med vanlig plåt eller bricka. Klickade i röran, ungefär en dl i varje, täckte med folie och frös in. Nästa dag fick alla små gröna muffinsarna samsas i en och samma plastpåse. De är perfekta att ta fram när fantasin och orken tryter. Bara skala av muffinspappret och köra i micron. Glöm inte det viktiga extra fettet av bra kvalité!

En variant för stora människor görs på liknande sätt med palsternacka, potatis och purjolök som får koka ihop med vitlök i hönsbuljong. Sen mosas det ihop, reds av med nåt vitt, imat eller creme fraiche. Till serveringen strösslas persilja och knaperstekta baconbitar på. En av mina egna favoriter! Kommer säkert bli prinsessans också så fort hon blir lite större.

Kommentarer
Postat av: Kristina

jag gillar din sida!! förutom att du klagar på min älskade burkmat ;-)

2008-01-16 @ 23:52:52
URL: http://liam07.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0