Plommonmos, aprikosmos eller varför inte fikonmos?

Prinsessan sover fortfarande och på mornarna är hon precis som sin mamma. Hon kan vakna alldeles för tidigt om det inte är tyst i huset. På kvällarna kan ljudvolymen vara vilken som helst utan att det påverkar henne men på morgonen får jag vara tyst som en mus.

Kom på att jag nog inte har beskrivit hur jag gör de små tärningarna till gröten. Eller så har jag det men det finns inget inlägg som heter så. Hur skall vi då hitta igen det?

Katrinplommon
Torkade aprikoser
Torkade fikon
Vatten



Välj någon av sorterna eller blanda dem hej vilt. Blötlägg ett par timmar och koka sen eller koka direkt på superlåg värme i någon timme. Häll på vatten så att det precis täcker och fyll på under resans gång. Jag brukar bara låta en liten kastrull stå på ettan en två timmar.
När det är mjukt och mosigt så mixas det (om det nu behövs). Sen lägger jag det i istärningslådor och fryser in. Det kan vara lite trixigt att få ut tärningarna när de frusit och lägga över i en fryspåse. De är liksom inte stenhårda om du inte har ganska mycket vatten i. Men när jag snabbt spolade av undersidan med kokhett vatten så lossnade tom katrinplommonstärningarna snällt.

Jag har aldrig testat fikon men tänkte göra det idag. Se till att använda de mörka aprikoserna för de är osvavlade och faktiskt mycket godare. Katrinplommon finns också att få tag på ekologiska. Både osvavlade aprikoser och torkade fikon finns i Saltås sortiment ekologiska. Finns på Coop/Konsum. Ekologiska katrinplommon har jag bara hittat hittills på hälskokost.

Självklart kan dessa puréer också mumsas på separat och behöver inte serveras till gröt. Då kanske vattenmängden kan ökas något.

Idag skall vi fortsätta äta ur frysen till lunch, men jag hoppas det blir nåt kul till middag. Funderar på majs-tomat-basilika-kyckling nåt... Vi får se vad orken säger i eftermiddag...

Skall försöka börja lägga ut bilder på bloggen. Men det är svårt att få maten att se nåt kul ut. Det är liksom oftast bara en sörja... ;)

Kommentarer
Postat av: Kristina

ja bilder vore skoj!

2008-01-23 @ 23:07:18
URL: http://liam07.blogg.se
Postat av: Elise

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2012-10-14 @ 08:44:24
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0