Kycklinggryta med soltorkade tomater, majs och basilika + potatismos

Undrar vad jag skall skriva när ingredienserna blir fler än vad som ryms i titeln? :)

Igår var en ganska slapp dag. Det började med amning som vanligt. Sen vart det gröt med lite osaltat smör i. Antagligen ett päron efteråt men skall jag vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg... Till lunch kyckling och pasta ur frysen med banan till efterrätt. Kycklingen är fortfarande den absoluta favoriten just nu. Prinsessan säger mmmm hela tiden och sen hugger hon efter skeden. Till och med hennes pappa gillar den...

Men sen fick jag äntligen tummen ur och lagade nåt gott till middag. Så här kommer det receptet.


Kyckling (denna gång färsk lårbröstfilé)
Vatten
Soltorkade tomater
Majs (fryst)
Basilika (fryst)
Imat/grädde



Först delade jag upp kycklingen i lite mindre bitar eftersom det behövde gå snabbt. Jag kokade den med vatten som precis täckte kycklingen och en sönderklippt soltorkad tomat. Efter ungefär tio minuter tillsatte jag fryst majs. Den är bättre att använda en konserverad då den ur burk ofta är sötad. När det var varmt så hade jag i fryst basilika och Imat. Sen mixade jag den lite snabbt. Du känner ju ditt barn bäst men tänk på majsen lite extra. Skalet kan vara lite klurigt för en tandlös mun...

Till denna underbara rätt serverades potatismos.

Potatis
Vatten
Imat
Osaltat smör


Koka potatisen i småbitar om det skall gå snabbt. Häll bort vattnet. Mosa med en gaffel tillsammans med Imat, mjölk eller grädde och lite smör.

Prinsessan tyckte det var superdupergott.




Till efterrätt blev det en köpt puré från Hipps. Ekologisk men persika och nåt mer... Sådär tyckte både donnan och hennes mamma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0