Exotisk kycklinggryta

Idag så blev det kycklingpremiär för prinsessan. Hon tyckte väl att det var sådär...

Men så här gjorde jag i alla fall.


Kyckling
Vatten
Ingefära i bit
Äpple
Banan
Dragon
Currypulver
Grädde/Imat
Ytterligare fett av bra kvalité



Först kokade jag kyckling i vatten som precis täckte. Jag valde att använda färsk kyckling i strimlor, för det var billigare än att köpa kycklingfiléer och det skall ju ändå mixas... En bit färsk ingefära fick koka med också. Fryst kyckling är inte 100% kyckling utan kan innehålla ganska mycket trista tillsatser för att inte tala om lite salt...
Efter kanske tio minuter lade jag ner ett skivat skalat äpple. När det kokat mjukt fem minuter senare så ansåg jag det klart. Jag smaksatte det med lite dragon och lite lite lite currypulver.
I med det i en matberedare efter att ingefärabiten plockats ut. En banan fick också åka med. Mixade till mindre bitar och spädde med Imaten till en bra konsistens. Jag gillar när den är ganska rinnig för pastan, potatisen, riset är ofta ganska stabbigt.

Jag hade ingen fryst mango hemma annars hade nog det fått åka med istället för äpplet eller bananen. Hade också tänkt ha i fryst majs men det glömde jag. Bättre lycka nästa gång.

Prinsessan fick denna smakliga spis med kokt potatis och till efterrätt fick hon sitt gamla vanliga päron. Att hon aldrig tröttnar? Hon fick faktiskt ett till efterrätt efter lunchen också... Huvudrätt var då linser och morötter. Till frukost blev det havregrynsgröt (hör och häpna) med smör i. Ingen frukt eller bär i för att inte skämma bort det lilla livet. Men såklart ett päron efteråt... :) Tur att ganska mycket hamnar på golvet för annars hade hon snart sett ut som ett päron...
Köpte förresten ett lass till med mjuka mysiga päron till henne idag... Päron är ju bra för farten på magen också.

Vad jag gjorde med resten av kycklingen? Som vanligt. Kokade i precis så mycket vatten att det täckte i 10-20 minuter. Mixade med kokvattnet och la i muffinsformar. De står i frysen just nu.

Kom ihåg att kyckling och gris inte innehåller lika mycket järn som nötkött så nötkött är det bästa valet för småfisarnas järnbehov.

Kommentarer
Postat av: Nina

Prövade den exotiska kycklinggrytan idag. Elvin har tidigare inte gillat kyckling varken den som jag gjort eller den på köpe burk (vilket men kan förstå) och det blev succé! Kanske det beror på att det hela smakade efterrätt av bananen men det gör inget, jag är bara glad för att han gillar det som jag lagar :-)

2008-02-06 @ 21:59:01
URL: http://paraglider.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0