Biff stroganoff

Har lovat att lägga ut mitt berömda recept på biff stroganoff en längre tid nu... Kanske dags att få tummen ur...


Soltorkad tomat eller tomatpuré
Morot
Vatten
Saltfri buljong
Biff/nötkött
Paprikapulver
Fett av bra kvalité
Imat/grädde


Jag hade en muffinsform med redan kokat och hackat kött så jag började med att skala och skiva moroten. Sen fick den koka i lite vatten och buljong tillsammans med en soltorkad tomat. Hade säkert funkat med tomatkross också. Tomatpurén skippade jag då den innehöll salt. När moroten och tomaten kokat ihop sig i sådär 10-20 minuter så hade jag i "muffinsen" med köttet. Jag smaksatte lite med paprikapulver också.
Jag har inte haft i något vitt såsom Imat/grädde men jag är säker på att det är gott också. När allt var varmt och gott så mixade jag till det bara lite med handmixern.

Prinsessan älskade det!

Nu vill jag förklara varför jag använder mig av kryddor i mina recept till min lilla donna. Jag vet att hon inte bryr sig eller behöver kryddor. Att vissa kryddor tom kan vara farliga för det lilla livet. Men jag vill att hon så snart som möjligt skall kunna äta samma mat som oss i största möjliga mån. Jag när en dröm att slippa laga speciell barnmat till henne i framtiden. Att hon skall bli en unge som väljer bort makaroner och köttbullar till förmån för nya spännande smaker. Och då blir det så fel om jag skall leda in henne på smakvägen till nolltolerans istället för att introducera de smaker som finns i vår mat. Men ni skall veta att när jag skriver paprika eller currypulver eller vad det nu är. Då är det så att jag i princip första gången bara tänkt på den kryddan när jag lagade maten. Andra gången visade jag kanske kryddburken för kastrullen och tredje gången tog jag av locket.... Kanske inte så extremt, men samtidigt som det är viktigt att prinsessan vänjer sig vid de smakerna så skall ju hon också få smaka hur god morot är i sin oförstörda naturella form...  :)

Mycket att tänka på minsann. Men oftast himla himla roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0