Äppelkräm med smak av kanel

Idag är en sån där superduper najs slappedag här hemma. Vi vaknade allihopa vid nio och ammade och mös i sängen. Sen segade vi oss upp. Vi vuxna åt massor med rostat bröd med onyttiga pålägg (bla min nykomponerade hallonvanilj-marmelad) och drack litervis med te. Prinsessan fick gröt som vanligt men festade till med en tärning katrinplommon. Hon åt upp allt så vi hoppas att resultatet dröjer tills hon skall barnvaktas av farmor och farfar ikväll...
Sen kröp vi alla tre tillbaka till sängen och sov en timme till. Myspys.

Efter lite lek var det dags för lunch. Det blev den goda kycklinggrytan från igår, fast idag med couscous för det går så snabbt. Vi tar mellan en och två msk couscous och drygt lika mycket kokande vatten. Sen kör vi en halv minut i micron, fast jag vet att det inte står så på paketet men det känns som värmen försvinner för snabbt ur två msk vatten i en plastskål... Sen på med grytan och nån halv minut till.

Prinsessan njöt lika mycket av grytan idag men då päronen är slut och jag har lite dåligt samvete för hennes enformiga efterrätter gjorde jag äppelkräm till efterrätt.

Äpple
Vatten
Citronsaft
Kanel
Potatismjöl



Först kokade jag upp lite vatten i en kastrull. I med ett skalat och rivet äpple. Lite citronsaft för färgens skull. Vill ju inte att äpplet skall bli tråkigt brunt. Det fick koka mjukt tillsammans med lite malen kanel. Det tog kanske två minuter. Sen blandade jag lite potatismjöl med vatten och hällde i det i krämen. Tog bort kastrullen från värmen innan det dock. Sen fick det koka upp igen. Men bara till första bubblan. Jag har aldrig förstått vad som händer annars men så står det på paketet och då gör vi så. Då äpplet var ganska stort blev det två efterrätter. Den andra omgången kommer serveras kall ikväll.

Prinsessan ÄLSKADE det! Hon högg efter skeden...


Kommentarer
Postat av: Kristina

åh! bilder på Leisen!! roligt =) Kram!

2008-01-27 @ 19:01:16
URL: http://liam07.blogg.se
Postat av: Nina

Har man gjort fel om krämen smakar som slem?????

2008-02-01 @ 14:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0