Köttbullar samt tomatsås

Nu när vi har haft latdagar och bara ätit ur frysen har förråden börjat sina. Jag fyllde ju på med köttfärssås på lördagen så på söndagen bestämde jag mig för att ge mig på nästa klassiker. Här skulle det göras köttbullar! Eller egentligen frikadeller då jag faktiskt kokar dem....


Blandfärs
Potatismjöl
Kanel
Spiskummin

Saltfri buljong
Vatten



Jag blandade färsen med potatismjöl och kryddor. Jag valde kryddorna utifrån nåt slags indiskt tema. Tyckte själv att det vart ganska gott. Jag kan ju inte smaksätta all mat bara med örtkryddor hela tiden... :)

Vatten fick koka upp med lite buljong i medans jag rullade ganska små köttbullar. Jag kokade ungefär tio åt gången i tio minuter. Tog upp dem med hålslev och använde vattnet på nytt.

Kokade även en omgång med slantade morötter i samma vatten också när alla köttbullarna var klara.

När de var klara tyckte jag att de var bra torra så jag bestämde mig för att göra en tomatsås till hälften.


Mjöl (jag gillar idealmjöl)
Imat/grädde/mjölk
Tomatpure
Strimlade soltorkade tomater
Buljongen ifrån köttbullskoket



Jag blandade mjöl med lite Imat, tomatpure och strimlade soltorkade tomater. Såg till att det vart klumpfritt (förutom tomaterna då...) och värmde på ganska svag värme. Spädde med buljongen till en bra såskonsistens. Lade i morötterna som jag kokat tidigare och lät alltihop koka ihop nån kvart. Sen mixade jag det till en riktigt god sås om jag får säga det själv. Prinsessan har inte testat än men jag gillade den.

La tre köttbullar i en gammal (urdiskad) barnmatsburk och täckte med sås. Om jag bara fyller den till 2/3 kan jag frysa in den.

Nu är det bara att ta fram och servera till pasta eller potatis eller varför inte quinoa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0