Hirsgröt på mjölk med blåbär


image38




OK, här vill jag starta med en stor varning! Kokad mjölk och blåbär...
Detta är en maträtt som stoppar upp den mest fartfyllda mage. Den är inte kul att ta rätt på som avfallsprodukt men oj vad prinsessan älskar den.



Jag har ju köpt hirsflingor, ekologiska såklart. Dessa blir en utmärkt gröt på enbart vatten men ibland så vill jag få till ett lite roligare och matigare mellanmål till donnan. Då kom denna rätt till. Blåbären hjälper till att snabbt få den till rätt temperatur. I donnans fall nästan kall...


Hirsflingor
Mjölk
Frysta blåbär
Kallpressad rapsolja



Koka hirsflingorna och mjölk till en gröt i micron enligt anvisningarna på paketet. Jag brukar köra den på ganska låg effekt i ungefär två minuter.
Blanda ner frysta blåbär och lite rapsolja. Rör runt så det blandar sig ordentligt men inte så blåbären går helt sönder. Prinsessan gillar de där små blåa pölarna som blir. Hon liksom hajar till och smakar ordentligt när en sån dyker upp... :)


Mums vad gott! Hade jag inte varit allergisk hade jag mumsat själv. Blåbären och hirsen är fulla av järn och även om mjölken är full av kalcium som hindrar järnupptaget så tas nog en hel del upp med hjälp av c-vitaminerna i blåbären. Sen skall vi inte glömma att blåbär typ är det nyttigaste som finns - fullt av antioxidanter!

Kommentarer
Postat av: Sara

Intressant sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-07-11 @ 07:16:25
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0